
Képernyővédő 8: Párbeszéd a szakadékon át: a szülői kommunikáció csapdái
X, Y, Z és alfa: hogy viszonyulnak egymáshoz és magukhoz az egymás mellett élő generációk? Milyen (téves vagy valós) sztereotípiák figyelhetők meg rajtuk? Mik azok az érintkezési pontok, amelyek könnyíthetik, hogy megtalálják a különböző generációk a közös hangot? Dr. Bernschütz Mária generációkutatóval, a BME adjunktusával beszélgettünk.

Képernyővédő 7: Gamifikáció: Játékokkal szebb az élet?
A játékok szeretete felnőtt korban ma már sokkal elfogadottabb társadalmilag, mint évtizedekkel ezelőtt. De arra talán már kevesen gondolnak, hogy a játékok segítségével akár a munkát és az oktatást is könnyebbé, színesebbé, élvezetesebbé tehetjük, és a hatékonyság is növelhető. Mit jelent a gamification, vagyis a játékosítás tudomány, és hogyan segíti ez a szülők, tanárok, vagy akár a munkáltatók módszereit? Damsa Andrei pszichológussal beszélgettünk erről.

Képernyővédő 6: Digitális ellenállóképesség: felkészülni a bajra
Mi is az a “digitális reziliancia” – miért fontos gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak? Sokat beszéltünk már a megelőzésről, de hogy készüljünk fel arra, ha beüt a baj? Feldolgozás, gyógyulás, megerősödés – hogyan éljünk együtt vagy lépjünk túl az online világ árnyoldalai által okozott traumákon? Urbán Viktor jogásszal és mentálhigiénés szakemberrel beszélgettünk.

Képernyővédő 5: Hogyan maradhatunk biztonságban az online térben?
Mik a leggyakoribb internetbiztonsági veszélyek – és melyek a legalapvetőbb megelőzési stratégiák ellenük? Biztonságos jelszavakról, nem biztonságos webkamerákról, a Discord gyanús linkjeiről beszélgettünk Csizmazia-Darab Istvánnal, a Sicontact internetbiztonsági szakértőjével és az Antivírus blog szerzőjével beszélgettünk. Nem kevesebb, mint 11 milliárd, 600 millió ellopott jelszó található meg a világhálón, ami világosan bizonyítja, hogy sokkal jobban oda kellene figyelnünk jelszavaink biztonságára.

Képernyővédő 4: Mikortól játékfüggő valaki?
Folytatódik Horváth Péter, a GameStar főszerkesztő-lapigazgatója és Virágh Márton, a GameStar magazin mögött álló kiadó szakmai igazgatója vezényletével a Képernyővédő podcastsorozat. A negyedik adásban a házigazdák vendége Király Orsolya, az ELTE PPK Pszichológiai Intézetének kutatója, egyetemi adjunktusa volt.

Képernyővédő 3: Online bántalmazás: mit tehet a szülő, a pedagógus és az áldozat?
Miben más az iskolai és az online bántalmazás? Miért csinálják? Miért hagyják? Milyen jelekre figyeljen a szülő? Hogyan törjön ki az áldozat a helyzetéből? Vendégünk Urbán Anikó, online bántalmazás szakértő, az InfoTárs Egyesület alelnöke és társszerzője a Bántanak! Segítesz? (Urbán Anikó – Villányi Gergő, 2021) című könyvnek. A beszélgetés során konkrét tanácsokkal szolgálunk olyan esetekre, mikor a gyermek online bántalmazás áldozata lesz, ez elől pedig gyakorlatilag el sem tud menekülni, hiszen a digitális térben mindig utolérik. Ilyenkor jön remekül a tiltás és törlés funkció – a legújabb rész egy csomó hasonlóan hasznos tippel szolgál fiataloknak és szülőknek egyaránt.

Képernyővédő 2: A játékosok típusai és a függőség kérdése
Mi motiválja az embert a játékokban? Miért játszunk egyáltalán és mit jelent a problémás játékhasználat? A vendég Damsa Andrei, pszichológus, a JátékosLét kutatóközpont munkatársa, akivel a Generali Good Gamer program keretében beszélgetünk. A beszélgetés során szétválasztásra kerül a problémás játékhasználat és a játékfüggőség forgalma, kiderül, honnan tudhatja egy játékos, hogy túl sokat játszik, és arra is kapnak tanácsot a szülők, hogy húzza meg a határokat, és mikor kezdjen tényleg aggódni, illetve mit tehetnek, ha úgy érzik, hogy túl sokat játszik a gyerek.

Képernyővédő 1: Ma már mindenki játszik?
Régi beidegződések, új világ: milyenek ma a játékosok, mennyire játékosak a szülők? A Generali a Biztonságért Alapítvány Good Gamer programjának támogatásával készült eNET kutatásról beszélgetünk Vass Dorottyával, az eNET vezető kutatójával. Az adásban szó esik arról, hogy milyen motivációk irányíthatják a játékosokat, mit is keresnek valójában a videójátékokban, illetve arról is, hogy miben gondolkodnak esetlegesen másképp a játékokról a különböző generációk, mennyiben látja a kérdést máshogyan a gyermek és a szülő.
